ترتیب انجام حرکات ورزشی: تمرینات کاردیو یا قدرتی؟

ترتیب انجام حرکات ورزشی: تمرینات کاردیو یا قدرتی؟

آیا تا بحال دقت کرده‌اید که افراد زیادی قبل از اینکه به سراغ تمرین با وزنه‌ها بروند، کلی از وقتشان را صرف تمرین با تردمیل، الپتیکال و یا دوچرخه ثابت می‌کنند؟ آنها تلاش می‌کنند تا اول تمرین کاردیوشان را به سر انجام برسانند، چرا که بهترین راه برای گرم کردن و آماده شدن برای تمرین با وزنه است.

اما این یک اشتباه بزرگ است! آیا می‌خواهید بیشتری بازدهی را از تمرینتان بگیرید؟ پس برعکس این حالت تمرین کنید.

va4-738

چرا تمرینات قدرتی همیشه اول می‌آیند؟
هیچ فکر کرده‌اید که چرا تریمنتان را باید با وزنه زدن شروع کنید؟ جوابش ساده ست: انرژی بدن شما فقط در عضلاتش نهفته شده است.

بدن شما می‌تواند حدود ۸۰ کالری را بصورت گلوکز در جریان خونتان ذخیره کند، در حالیکه کبد شما حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری ذخیره می‌کند. این بدین معنی است که بدن شما ۳۸۰ تا ۴۸۰ کالری در دسترس برای سوزاندن دارد.

هنگامی که شما تمرینتان را شروع می‌کنید – مهم نیست با تمرین کاردیو یا قدرتی – بدنتان شروع به سوزاندن گلوکز می‌کند تا برای عضلاتتان انرژی فراهم کند.

شما از ماهیچه‌هایتان استفاده می‌کنید، اما هنوز ریه‌ی شما اکسیژن کافی برای سوزاندن انرژی دریافت نکرده است. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ی اول، شما گلوکز خالص می‌سوزانید.

اما زمانی که گلوکز تمام شد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بدن شما شروع به سوزاندن چربی خواهد کرد، اما چربی بسیار سخت‌تر سوزانده خواهد شد. با توجه به اینکه فعال کردن اسیدهای چربی که در سلول‌های بدنتان ذخیره شده است، زمان بیشتر می‌طلبد، اگر ذخیره‌ی گلوکز بدنتان ته بکشد، انرژی کمتری خواهید داشت.

این چه ربطی به ترتیب ورزش شما دارد؟
بیایید فکر کنیم که ۳۰ تا ۴۵ دقیقه را روی تردمیل می گذرانید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ی بعدی را با وزنه تمرین می کنید. اگر تمرین کاردیو را اول انجام دهید، تمام و مقدار زیادی از گلوکز شناور در جریان خون یا ذخیره شده در ریه تان را خواهید سوزاند. دویدن شما باعث خواهد شد تا چربی های بدنتان فعال شوند، اما خیلی کندتر خواهند سوخت. سپس زمانی که به سراغ تمرین با وزنه رفتید، خیلی سریع تر انرژی تان خالی خواهد شد.

حالا اجازه دهید دور و برمان را بنگریم که چه اتفاقی می افتد. در طول ۳۰ دقیقه ی اول یا همین حدودها، با تمرین شدیدی که انجام می دهید، حدود ۵۰۰ کالری خواهید سوزاند. این بیشتر از انرژی ایست که بدنتان ذخیره کرده، بنابراین بدنتان تهی از گلوکز خواهد شد. بدین ترتیب چربی ها برای سوزاندن فعال شده و دیگر شما تقریبا فقط چربی می سوزانید. پس اگر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه تمرین کاردیوی خود را پس از تمرین با وزنه انجام دهید، با کیفیت بیشتری چربی سوزی خواهید داشت، چرا که دیگر گلوکزی در بدنتان نمانده تا بسوزد!

امتیاز: زمانی که با وزنه تمرین می‌کنید، ضربان قلبتان بالا می‌رود، و تا ساعت‌ها در همان وضعیت می‌ماند. اما تمرین کاردیو، تنها برای دقایقی پس از اتمام تمرین، ضربانتان را بالا نگاه خواهد داشت. پس اگر قبل از اینکه بدوید، با وزنه تمرین کنید، خواهید توانست با زحمت کمتری نسبت به حالتی که اول تمرین کاردیو انجام می‌دهید، تمرینتان را ادامه دهید.

گرم کردن را فراموش نکنید
تنها زمانی که می خواهید بدنتان را گرم کنید، باید مقداری تمرین کاردیو پیش از تمرین با وزنه انجام دهید. پیشنهاد می شود که حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه بدوید یا دوچرخه ثابت بزنید تا ضربانتان افزایش یافته و خون بیشتری به درون بدنتان پمپاژ شود. این کار کمک خواهد کرد تا عضلاتتان را گرم کنید، و البته شروع تمرینات اصلی تان را ساده تر خواهد کرد.

مطالب مشابه
ارسال دیدگاه جدید
شما میتوانید نظر و پیشنهاد خود راجب سایت و مطلب را برای ما ارسال کنید.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

دیدگاهی ارسال نشده است!